Saturday 17 December 2011

Business Model

Tarikh: 13 November 2011

Bahan:

Portal i-Usahawan

Aktiviti:

Para pelajar dikehendaki pula mengkaji portal usahawan yang diberi nama i-Usahawan. Para pelajar hendaklah membuat penilaian melalui empat komponen Model Perniagaan iaitu Core Strategy, Strategic Resources, Partnership Network dan Customer Interface. GD.com diberi komponen Core Strategy sebagai bahan kajian.

Melalui komponen Core Strategi, terdapat pula tiga kategori penilaian:

1) Misi Perniagaan
- i-Usahawan menyediakan garis panduan atau platform kepada bakal usahawan menjadi usahawan berjaya
- i-Usahawan memberi peluang niaga dan ruang maklumat melalui capaian mudah di internet

2) Skop Pasaran/Produk
- i-Usahawan merupakan portal pengumpulan dan penyampaian maklumat kepada bakal usahawan dan
  usahawan
- i-Usahawan adalah media pemasaran produk pemasaran
- i-Usahawan adalah pusat pengaksesan ke agensi-agensi yang menyediakan latihan keusahawanan dan
  kewangan

3) Kajian Perbezaan 

www.usahawan.com.my
i-Usahawan

 Lebih kepada forum – interaksi secara langsung


         Tiada komunikasi secara langsung                           
            Perbincangan secara online mengenai perniagaan
         Memaparkan fakta usahawan atau kisah benar usahawan
            Interaksi yang bersifat eksperimentasi
        ‘Success Story’ – motivasi  dan inspirasi