Thursday 1 December 2011

Entrepreneur & Entrepreneurship

Tarikh: 18 September 2011
Modul: 
Entrepreneur Process
Gambaran Keseluruhan:
Modul ini menekankan panduan untuk menjadi seorang usahawan  terutama dalam pemilihan produk dan pembentukan perniagaan. Berikut merupakan proses untuk menjadi usahawan seperti yang digambarkan di dalam modul pengajaran:
1)   Persediaan sebagai Usahawan – untuk menjadi usahawan, bakal usahawan hendaklah membuat keputusan yang jitu untuk menjadi usahawan. Mereka perlu bersedia dari segi mental dan fizikal untuk menghadapi setiap cabaran seorang usahawan. Ciri-ciri usahawan yang berjaya hendaklah dipupuk bagi memastikan keyakinan diri terbentuk di dalam diri. Selain itu, kemahiran menjadi usahawan dari aspek kepimpinan, pemasaran, pengurusan dan keperibadian juga hendaklah dibina bagi memastikan profil seorang usahawan berjaya juga terbentuk.

2)   Memulakan usaha – bermula dengan pencarian dan perkembangan idea yang bolehguna, bakal usahawan hendaklah seterusnya mengenalpasti peluang-peluang yang sejajar dengan idea yang dikeluarkan. Kemudian, idea dan peluang yang telah disenaraikan hendaklah dikaji dan dipilih mengikut kehendak dan keperluan pasaran. Produk yang  baik adalah produk yang kreatif dan inovatif. Oleh itu, perancangan produk dan proses pembangunan yang teratur dan berkesan hendaklah dilakukan semasa fasa ini.

3)  Pelan Pembangunan Perniagaan – setelah produk dikenalpasti, pelan organisasi hendaklah dilakukan bagi mengenalpasti individu atau kumpulan yang susuai ditempatkan di dalam organisasi. Ini bagi memastikan individu yang dipilih adalah menepati keperluan dan kehendak syarikat . Seterusnya, Pelan pemasaran dilakukan bagi memastikan proses pemasaran yang akan dijalankan mengikut panduan dan target yang telah ditetapkan. Sejajar dengan pelan pemasaran, pelan kewangan juga harus dibentuk bagi memastikan bajet dan perbelanjaan syarikat mengikut kemampuan syarikat itu sendiri.

4)   Pembentukan Perniagaan – fasa ini bermula dengan fasa pembentukan struktur organisasi. Ahli organisasi yang dipilih hendaklah terdiri daripada individu atau kumpulan yang mempunyai pelbagai bidang kepakaran dan pengalaman. Ini bagi memastikan mereka yang dipilih mampu memenuhi keperluan syarikat dari segala aspek. Seterusnya, pendaftaran dan pembentukan syarikat bolehlah dilakukan dengan memilih untuk didaftarkan sebagai syarikat enterprise, sendirian berhad atau berhad serta berteraskan individu atau perkongsian. Di fasa ini juga, ahli syarikat yang dipilih hendaklah menerapkan nilai-nilai etika keusahawanan dan nilai  korporat terhadap syarikat bagi memastikan struktur organisasi yang dibentuk diyakini pelanggan dan pelabur.

5)     Usaha Pembiayaan baru – tidak dinafikan, syarikat yang berkembang maju adalah syarikat yang mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh. Oleh itu, untuk memastikan produk mampu dikeluarkan dan dipasarkan mengikut permintaan, usaha mencari pembiayaan perlu dilakukan. Usahawan hendaklah melakukan kajian dan memilih sumber pembiaya yang sesuai yang ditawarkan di pasaran kewangan. Usahawan juga perlu peka terhadap proses memohon pembiayaan di mana dokumen-dokumen tertentu perlu disediakan dengan lengkap bagi memastikan pembiaya mempunyai keyakinan untuk memberi biaya. Produk yang bagus, perancangan perniagaan yang terperinci dan organisasi yang tersusun sudah pasti akan mampu menarik pembiaya untuk melabur di dalam sesuatu perniagaan. Ini kerana, pembiaya itu sendiri adalah dikalangan ahli perniagaan yang sudah semestinya inginkan keuntungan di dalam menjalankan perniagaan.

6)  Proses implemantasi/pengoperasian – fasa implementasi adalah fasa di mana, segala aspek perancangan awal telah dilaksanakan. Misalnya, pada fasa ini segala yang berkaitan dengan sumber manusia, kewangan, pemasaran, pengurusan konflik dan strategi telah bersedia untuk dilaksanakan.

7)   Strategi Pembangunan – pada fasa ini setiap ahli syarikat terlibat hendaklah memastikan setiap strategi perkembangan syarikat di jalankan dan dijadikan poin penting dalam mengenalpasti kelemahan setiap stretegi. Isu dan kelemahan strategi yang dibangunkan dijadikan bahan untuk meningkatkan atau memperbaiki kelemahan startegi yang ada. Dari aktiviti ini, setiap ahli syarikat mampu melihat dengan jelas perkembangan tugas masing-masing sekaligus meningkatkan perkembangan syarikat itu sendiri.

8)     Penuaian hasil – Setelah syarikat berjaya mencapai target tertentu maka tibalah masanya pula untuk melangkah lebih jauh dengan merancang untuk menjadikan syarikat sebuah syarikat penyenaraian awam atau melaksanakan strategi penuaian yang sesuai. Pada fasa ini, keputusan penuaian seperti pembahagian syer, pembelian anak syarikat dan sebagainya, harus dilakukan.

Refleks:
Semua orang tidak kira mempunyai latar belakang seorang usahawan atau tidak sebenarnya mampu menjadi seorang usahawan sekiranya dia bertekad membuat keputusan menjadi usahawan. Asalkan mereka mempunyai idea yang  bolehguna, produk yang baik dan berkesan serta teliti dalam segala aspek pengurusan syarikat, mereka mampu menjadi usahawan yang berjaya. Modul ini sebenarnya mampu memberikan keyakinan kepada mereka yang ingin menjadi usahawan di mana, tanpa keyakinan tersebut, seorang bakal usahawan akan sukar bergelar usahawan. Tambahan pula, dengan pelbagai dana dan bantuan kewangan dari pelbagai institusi hari ini, setiap impian menjadi usahawan mampu direalisasikan asal bakal usahawan tersebut jelas dari segala aspek keusahawanan.