Saturday 17 December 2011

Case Studies

Tarikh: 30 Oktober

Aktiviti: 

Membaca dah mengkaji kisah tiga usahawan berjaya (case study)

Bahan: 

3 artikel usahawan berjaya


Mesej:

Melalui pembacaan kisah usahawan yang diberikan pensyarah, para pelajar amat mengkagumi ketiga-tiga usahawan yang dipaparkan di dalam setiap artikel. Kisah hidup mereka yang dikarnag di dalam artikel ini mampu menjadi panduan untuk menjadi usahawan di mana ia memaparkan langkah-langkah bagaimana seseorang itu mampu menjadi usahawan yang hanya bermula dengan idea. 



Case Study 1: Klymit

Mengisahkan seorang pelajar, Nate Alder yang mendapat idea membuat baju menyelam menggunakan gas Noble. Kerana minatnya yang mendalam dalam bidang penyelidikan Sains, sejak di Universiti lagi beliau telah melakukan penyelidikan mengenai ideanya tersebut. Setelah tamat belajar, beliau mendapatkan khidmat nasihat pakar dalam pelbagai bidang mengikut kesesuaian baju menyelamnya. Apabila penyelidikan telah membuktikan bahawa ideanya itu boleh dijual dan dijadikan produk berkesan, dia mula mencari dana dari pelabur dan memulakan perniagaannya. Dia akhirnya berjaya dan sehingga hari ini telah menghasilkan pelbagai produk lain yang seumpanya.









Case study 2: Katryn Karrigen


Katryn adalah usahawan kasut berjaya. Kelebihan kasut Katryn adalah ia bersaiz besar iaitu saiz 11 dan ke atas. Katryn mendapat idea menjalankan perniagaan ini apabila dia sendiri mengalami masalah untuk mencari kasut bersaiz besar yang bersesuaian dengan pelbagai majlis. Usaha gigihnya mendatangkan hasil apabila ideanya mendapat perhatian pemberi dana dan kini beliau merupakan usahawan yang berjaya















Case Study 3: Think Gum



Ini pula kisah seorang pelajar yang menjalankan kajian terhadap kandungan rosemary dan pappermint yang mampu meningkatkan deria ingatan manusia. Lalu dia mendapat idea untuk menggabungkan kandunagn tersbut di dalam gula-gula getah agar ia menjadi produk yang ringkas dan mudah diperolehi oleh pengguna. Usahanya menjalankan kajian terhadap bahan-bahan gula-gula getah tersebut mendatangkan hasil apabila ia mendapat perhatian pemberi dana. Sepertimana usahawan lain, Davidson juga memulakan perniagaannya denagn sebuah idea unik, kajian demi kajian dan pencarian dana yang bersesuaian.